Wczesne wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka
Pracownicy Zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów, posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
Anna Konarzewska - psycholog
Justyna M.Perkowska - pedagog, surdopedagog
Magdalena Wójcicka-Walendy - pedagog, tyflopedagog
Elżbieta Powojska – pedagog, tyflopedagog
Iga Dworakowska – logopeda
Zadaniem zespołu jest:
- ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- opracowanie indywidualnego programu terapii,
- koordynowanie działań specjalistów prowadzących zajęcia,
- analizowanie skuteczności udzielanej pomocy,
- ocenianie postępów dziecka,
Informacje
Jeśli Twoje dziecko rozwija się wolniej niż rówieśnicy, jego rozwój jest opóźniony, nieharmonijny lub zaburzony, być może potrzebuje wczesnego wspomagania rozwoju - zadzwoń i umów się na spotkanie konsultacyjne w naszej poradni. Tutaj będziesz mógł uzyskać szczegółowe informacje na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowości w funkcjonowaniu do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole podstawowej.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest realizowane na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
Zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
Regulamin Pracy Zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
Poradnia Psychologiczno –Pedagogiczna w Wysokiem Mazowieckiem
REGULAMIN PRACY ZESPOŁU
WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
w Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej
w Wysokiem Mazowieckiem
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 3 lutego 2009r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U. Nr 23, poz.133) z późniejszymi zmianami.
- Zajęcia wczesnego wspomagania organizowane są w Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej w Wysokiem Mazowieckiem ul. Mickiewicza 1b.
- Objęcie dziecka zajęciami wczesnego wspomagania odbywa się wyłącznie na podstawie przedłożonej przez rodzica opinii o potrzebie wczesnego wspomagania wydanej przez zespół orzekający poradni psychologiczna –pedagogicznej oraz wniosku rodzica do dyrektora poradni o realizację tych zajęć.
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powoływany jest zarządzeniem dyrektora poradni. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog, psycholog, logopeda i w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny – inni specjaliści.
- Wczesne wspomaganie rozwoju organizuje się od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zaburzonego rozwoju psychomotorycznego dziecka do czasu wyrównania deficytów, nie później, niż do podjęcia przez nie nauki w szkole.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju poznawczego, motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia i słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
- Do zadań zespołu należy w szczególności:
- ustalanie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny dziecka;
- nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy stosownie do jego potrzeb;
- opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania jego postępów;
- analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania;
- Program pracy z dzieckiem jest przedstawiony rodzicom do zaakceptowania i potwierdzenia podpisem.
- Pracę zespołu koordynuje dyrektor poradni.
- Zespół informuje dyrektora o potrzebach związanych ze sprzętem i pomocami dydaktycznymi.
- Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
- W skład dokumentacji dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju powinny wchodzić:
- opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną;
- wniosek rodzica o uczestnictwo w zajęciach z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju w PP- P w Wysokiem Mazowieckiem (Druki do pobrania)
- program pracy z dzieckiem;
- listy obecności dziecka na zajęciach oraz semestralny opis postępów i funkcjonowania;
- zapisy pokazujące pracę z rodziną dziecka
- Konsultacje zespołu wczesnego wspomagania rozwoju odbywają się z częstotliwością zależną od potrzeb.
- Zajęcia w ramach wspomagania dla dziecka od 0 do 3 lat są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci.
- W zajęciach mogą uczestniczyć rodzice.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności przez:
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowani postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
- udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
- pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskiwaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Wysokie Mazowieckie dn17.09.2011r
Konferencja
zdjęcia z konferencji dotyczącej Wczesnego wspomagania rozwoju dzieci - przykłady dobrych praktyk